srijeda, 23. ožujka 2016.

U intimi sa prirodom


Ovo su neki od primjera obredne magije u kultu plodnosti koji su na našim prostorima bili prisutni dugi niz vijekova. U njima se uočava krajnje intiman odnos čovjeka i prirode te slavljenje života kroz stvaranje. Što je plodnost bila naglašenija sukladno sa tim je rasla i moć pojedinca, ali i njegova sposobnost da pobjedi sve nedaće i svakodnevne probleme. Izražena plodnost podstiče veliku moć protiv bolesti  i nesreće čemu svjedoče neka naša ali i arapska vjerovanja. Naime, u Alžiru i Maroku se vjeruje da ona žena koja rodi blizance stječe baraku – moć liječenja određene bolesti, dok se u našim krajevima tvrdilo da žena koja rodi blizance može otjerati nevrijeme ako okrene golu stražnjicu prema oblacima.

- Kada se sije kukuruz onda vlasnik imanja dodirne penisom zemlju i kaže: „Ovako bio trouglast moj kukuruz!“. Potom podigne penis prema gore, u pravcu neba, i govori: „Ovako stabljike kukuruza bile uspravne, kao moj penis“. Vjerovalo se da će nakon ovakvog obreda kukuruz dati bogat plod, po nekoliko klipova kukuruza na jednoj stabljici. Ako, pak, želi da mu kukuruz brzo proklija u zemlji onda nakon što obavi snošaj sa suprugom kaže sljedeću formulu:

Kako god sperma brzo izišla,
tako brzo i kukuruz niknuo iz zemlje.

- Kada se žito sije, onda se prvo u sjeme pomiješa i malo živog kreča, a potom muž obavi snošaj sa ženom i svrši u svoju ruku pa njome poškropi zrna žita i govori:

Bože mi pomozi!
Žito moje, kako ova sperma iz ruke prskala,
tako i ti svježe, lijepo i zdravo iz zemlje proklijalo.
Kako su god testisi zdravi, tako moje žito bilo lijepo i zdravo.

- U proljeće bi muškarac dotaknuo penisom svako stablo voćki i ponavljao magijsku formulu:

Kako god je porod u mojoj kući,
tako sve voćke rodile.

- Kad se kupus sadi na njivu dođe muž pa govori formulu:

Ja kupus sadim i penisom brazde gladim.
Koliko u mene dlaka, toliko kupusnih glava bilo!.

Zatim malo se pomokri po brazdi. Vjerovalo se da će nakon toga kupus biti vlažan.

- Da dunja, šljiva ili jabuka urode plodovima skupe se trojica odraslih muškaraca sa bujnim stidnim dlakama, stanu pred drvo, izvade penise i svaki kaže ovu formulu:

Čuješ li dunjo, kolika je oko penisa dlaka!
Kako god moj penis daleko prskao i bacao mokraću,
tako i ti bacala cvijet i plod!

- Kad je žito puno snijeti, onda gazda ode na mladi petak na polje, skine gaće i okrene guzicu ka žitu, pusti vjetar i kaže:

Žito, ja ne prdim na tebe već na snijet.
Kako god vjetar iz mene izišao,
tako snijet  izišla iz žita.
Kako god je moja guzica čista,
tako i moje žito čisto bilo!

Kad muškarac ode na njivu sijat žito, skine se na golo, i posije tri sloga žita i onda će ono biti čisto tojest bez kukolja.

- Gol i zdrav muškarac noću odlazi na polje i protrči kroz njega i govori:

Kako ja zdrav ovuda trčao,
tako moje žito bilo zdravo i brzo napredovalo!
Kako su god u mojoj glavi dva oka kao dva zrna,
u mom žitu sve čisto bilo.

- Kad žena namjerava saditi luk u vrtu onda njen muž promješa jednom rukom sjemenke a drugom rukom istovremeno drži svoje testise i vrti ih u krug. Nakon toga žena ide u vrt posaditi ga ali tako da svaku sjemenku zasadi ritmički spuštajući je između nogu u rupu u zemlji, odnosno prelazeći njome preko svoje vagine. Po narodnom vjerovanju onaj luk koji „vidi“ vaginu brže i bolje raste od onog koji je nije „vidio“.