srijeda, 23. ožujka 2016.
Penis
Koliko su seksualnost i plodnost bitne u ljudskoj povijesti, da bi se u njima ponekad i pretjerivalo, možda najbolje prezentuju primjeri antičkih bogova. Grčki bog Prijat, sin Dioniza i Afrodite, božanstvo sa iznimno velikim falusom, klasičan je simbol kulta obožavanja penisa koji se otrgnuo svakoj kontroli i razumu. Prije njega poznat je kult Pana, rimskog Silvana ili ilirskog Vidasusa, koji u svojoj osnovi slavi nesputanu seksualnost ali i naglašava važnost održavanja neprekidnog kontinuiteta plodnosti kao temeljne potrebe cijelog čovječanstva.
Prijat
Penis je u narodnoj religiji BiH upoređen sa štapom odnosno sa drvetom. U pojedinim obredima čaranja prilikom svadbe prijatelji mladoženje, ako se žele malo našaliti sa njim, znali su prve bračne noći tiho se prišunjati kući mladoženje i uz magijsku formulu naopako okrenuti neki štap koji se nalazio u dvorištu njegovog doma, nakon čega, prema predaji, on nije mogao postići erekciju uda.
Bosanski muškarac izuzetnu pažnju poklanja svom spolovilu, vjerovatno iz razloga što se u narodnom govoru on često naziva i „muška snaga“ a ponekad i „muka“, zbog tradicionalne opsesije muškarca svojim penisom. Falus osim što predstavlja plodnost on ima i naglašena profilaktička svojstva. Da je riječ o velikoj sili na čiji će spomen ustuknuti zlo demonstrira i sljedeći primjer iz ritualne prakse naših stravarki. Dok izlijeva rastopljeno olovo u vodu stravarka iz Velike Kladuše govori: „Bježi straha tjera te očeva sprava!“. Iza izraza „očeva sprava“ aludira se zapravo na penis. U egzorcističkoj formuli iz Tešnja navodi se sljedeće:
Mrk pas vodu gazi četirima nogama,
petog repa, šestog penisa
a sedmih muda.
Ni u mudima bisaga, ni u penisu štapa... ni na mom djetetu uroka!.
Iako prema narodnom vjerovanju vaginu i penis niko ne može ureći odnosno izazvati im bolest, jer su mjesta na tijelu koja drugi ne mogu vidjeti, muškarac posjeduje iskonski strah od svakog oblika seksualne nemoći. Na osnovu toga može se zaključiti kako identifikacija muškarca sa penisom često prelazi svaku normalnu formu i nerjetko postaje opsesija. U opisu magijske zaštite penisa muškarac odlazeći u wc, kako bi mokrio, držeći ud u ruci govori:
Moj penisu, ti si gazda od cijelog dvora,
niko tebi ne naudio.
Desi li se da neki muškarac postane impotentan on će poduzeti sve moguće načine da je povrati, pa makar se u tome morao poslužiti i magijskim receptima. U Visokom muškarac koji želi povratiti potenciju jede pečene vrabce pripremljene na riži.
Sukladno tome da plodnost predstavlja u najužem pojmu i sreću, koja se opet identificira sa samim životom, seksualno funkcionalan penis je za svakog muškarca izvor životne sreće i vitalnosti. Pogledavši ga kroz raširene prste ruke muškarac mu se obraća magijskom formulom:
Penisu moj, ja gledam kroz ove prste;
u tebe su male oči al' velike moći,
ti vidiš u danu kao i u noći,
da mi dadeš sreću i nikad ne susto
i uvijek mene sretna učinio.
Ono što je još interesantno jeste da ritualni pokret progledavanja kroz raširene prste je uobičajen i karakterističan za bosansku ljubavnu magiju, kada djevojka ili supruga raširi prste i kroz njih gleda u muškarca kojeg želi ili voli, prateći taj postupak nekom kratkom ljubavnom formulom. Na primjer, djevojka krišom gleda kroz prste desne ruke i tri puta ponovi formulu:
Milo gledaš N u mene,
biser nižeš,
za mnom dušu daješ,
elzalif amin veledalin amin.
Da bi muškarac generalno bio zadovoljan svojim penisom, osim dobre erekcije, teži se i ka obilnom svršavanju koje garantira u načelu i samu plodnost. No, osim što je sperma u narodnom govoru „sjeme života“, ona poput penisa ima profilaktična svojstva, posebno ona koja ga trebaju zaštititi od čarolija koje rade žene a naročito onih usmjereni ka spolnoj nemoći. Kada muškarac mastrubira i svrši on taj čin poprati sljedećom magijskom formulom:
Kako god sam ja svršio,
tako mi sreća drkala po svijetu,
i mene nikad žensko ne moglo začarati.