srijeda, 23. ožujka 2016.

Obredi prizivanja plodnosti

Iz dosta rjetkih opisa ipak je moguće pretpostaviti kako su naši ilirski preci zamišljali ili predstavljali si Veliku Majku. Ona je bila utjelovljena u crnoj zemlji te je vizuelno njen izgled bio izgled žene tamne boje kože, što i nije iznenađujuće zbog pojedinih arheoloških istraživanja prema kojima su stručnjaci dokazali da su na našim prostorima u davnoj prošlosti živjeli tamnoputi stanovnici, popularno nazvani balkanski crnci. Sam prostor Balkana izuzetno je bitan u cjelokupnom istraživanju povijesti Europe pošto on, bez ikakvog pretjerivanja, predstavlja samu kolijevku kontinenta. Postoji velika mogućnost da su Iliri, usljed migracija, svojim dolaskom asimilirali zatečena religijsko-magijska vjerovanja i na njima izgradili svoje kultove, posebno onaj posvećen plodnosti.



Kult plodnosti se u načelu bazira na raznim seksualnim aktivnostima. Upotreba energije koju proizvodi spolno uzbuđenje, naročitog pred i tokom orgazma, pokreće sile prirode koje, ako ih se tada usmjeri u željenom pravcu, mogu prizvati sve one aspekte sreće potrebne za izvršenje nekog cilja. Proučavajući dostupne podatke uoči sam kako primarno svi oni ritualni pokreti i geste u bosanskom kultu plodnosti imaju za cilj prvenstveno povezati što intimnije čovjeka sa samom prirodom, njegovim  izvorištem, i u tom spoju polučiti plodnost sa obje strane. Zdrav spolni organ, intimna higijena, kao i uostalom čistota cijelog tijela predstavljali su garanciju da će poduzeti obred polučiti pozitivan rezultat te svojim stanjem odraziti se i, na primjer, na čistoću žita, odnosno da u njemu neće biti kukolja. Želja za plodnošću neupitno je pobjeđivala sve krute društvene norme ponašanja, koje su čak u ruralnim sredinama bile izraženije nego u urbanim, i time prkosile konzervativnom odgoju neprijateljski usmjerenom ka svakom obliku seksualnosti u čemu je vidio isključivo nemoral i demonsko djelovanje.

Na određeni način arhaični postupci intimnog dodirivanja ljudskog spolovila sa elementima prirode, prvenstveno zemljom, drvećem i sjemenjem, praiskonsko je povezivanje čovjeka sa onim što je od stvaranja urođeno u njemu. Mišljenja sam da se sav živi svijet u prirodi raspoznaje i komunicira upravo preko plodnosti i svega onog što ona u svom dubljem značenju predstavlja. Rituali plodnosti nisu bitni samo u pogledu održavanja fertiliteta  već i same brige o ljudskom tijelu. Primjetno je to svakako u onim ritualnim postupcima u kojima se muškarac obraća svom penisu otkrivaju stvarnu brigu za taj dio tijela, njegovu vitalnost. Naravno, da su benefiti takvog ponašanja mnogostruki, a među najvažnijim je to što je muškarac tog vremena upoznavao ali i razvijao svijest o svojoj seksualnosti i učvršćivao pripadnost zajednici.