subota, 7. prosinca 2013.

Utorak - sveti dan


Za zmije narod tvrdi da žive kao ljudi: imaju svoje familije ali i kraljevstvo te monarhe. Uvijek se okupljaju isključivo utorkom kako bi održale svoje sastanke i dogovore i tada ih, prema vjerovanju, ima stotine na jednom mjestu. Zavisno kojoj religiji pripadaju takva nose i imena koja su identična ljudskim.  Koliko je to vjerovanje i danas prisutno najbolje argumentira izjava stravarke Alije iz Velike Kladuše. Jedne prilike, kada je krenula do susjede, Alije je susrela na putu crnu zmiju koja je ležala i posmatrala je. Ugledavši zmiju na putu kojim je trebala proći Alije je stala i počela sa izgovaranjem svih ženski bosanskih imena kojih se mogla sjetiti: Mejra, Bejzo, Hanife, Fatime, Senada... i tek nakon što je izgovorila ime Katka zmije je iznenada reagirala i počela se kretati ka obližnjoj livadi, nestajući uskoro u gustoj travi. Prema Alijinom uvjerenju svaka zmija ima svoje ime, koje je identično ljudskom, i čim se ono pogodi zmija odlazi.

Iako narod izbjegava bliske kontakte sa zmijama u strahu od njenog napada  treba napomenuti kako se ujed zmije ipak ne doživljava u velikoj mjeri nesretnim slučajem. Naime, on se smatra božanskim darom jer ona osoba koju zmija ugrize, vjeruje se, postat će obdarena magijskom snagom – dobit će moć kletve. Alije, koju je u mladosti ujela zmija, tvrdila je da posjeduje moć bacanja kletve koju nije nikada htjela demonstrirati „jer je to veliki grijeh!“.

Sva ta bosanska vjerovanja plod su tradicije duge preko hiljadu godina, čije se ilirsko porijeklo uočava u svakom svom dijelu.  Ono je posebno prepoznatljivo u vjerovanjima vezanim za utorak – sveti dan zmija ali i bogumila. Zbog toga je ovaj dan od posebnog značaja za razumijevanje mnogih segmenata bosanske prošlosti ali i mitologije. Utorak je sveti dan koji je u skladu sa tim obilježen raznim tabuima, posebno onih koji se tiču muškaraca, što može upućivati na ideju o „ženskom“ danu odnosno da je on u prošlosti bio posvećen nekoj boginji, najvjerovatnije mjesečevoj boginji. Argumenata za tu tezu ima nekoliko, naime, u Visokom se vjeruje kako srna posti svakog utorka i da tada odbija nahraniti i svoje mladunče. Kako bi shvatili pozadinski smisao takvog vjerovanja trebamo posegnuti za mitologijom onog naroda koji je imao značajan utjecaj na naše ilirske pretke a to su Kelti.

U keltskoj mitologiji boginja Mjeseca je pretvorena čarolijom u srnu te u tom obličju ona se brine za  svoga sina Oisina. Mjesečeva boginja je istovremeno i vladarica mrtvih što je analogno bosanskom vjerovanju da utorkom muškarci ne treba da se briju ili da se pere njihova odjeće „pošto se prljava voda salijeva mrtvima u oči“. U pozadini ovog vjerovanja uočava se kult mjesečeve boginje Arianrhod,  prikazane na bosanskom stećku, koja se brine za ratnike i njihove duše.

 

Povezanost jelena odnosno srne sa podzemnim svijetom, posebno u kombinaciji sa prikazom ptice, bila je relativno često pojava na stećcima, navodi Šefik Bešlagić u knjizi „Stećci-kultura i umjetnost“, zbog čega vjerovanje o postu srne utorkom nije nimalo slučajno te je ono samo mali segment nekad velikog kulta plodnosti u Bosni i Hercegovini. Ne treba zaboraviti činjenicu da bez smrti nema ni novog života, niti novog ploda ukoliko se sjeme ne zakopa u zemlju, te da se na toj ideji bazira i cijeli koncept kulta mrtvi i plodnosti. I u drugim kulturama precima se uvijek obraća onda kada se želi njihova intervencija u vidu zaštite familije, omogućavanja plodnosti i prinova.

Kako je ovdje riječ o lunarnom božanstvu, koje ima arbitražnu ulogu nad vodom i vremenskim nepogodama, sasvim je logično da su sva okupljanja Bošnjaka utorkom na visokim lokalitetima, imala u svojoj pozadini kult mjesečeve boginje, vode i plodnosti. Njihova lokacija je pored mjesta koja su geopolitički bila značajna u hiljadugodišnjoj historiji Bosne. Sva dovišta se nalaze na proplancima i visoravnima sa bujnom vegetacijom i rastinjem, šumom i okolnim izvorima. Najvažnija karakteristike svih dovišta je da su ona u stvari bivša mjesta molitve bogumila, gdje su se oni okupljali i zajedno molili Bogu da im pošalje kišu i time osigura rodnu godinu, uspješnu odbranu od neprijatelja, zaštitu doma, plodnost žena, etc. Međutim, etnolozi su otkrili kako su ritualna žrtvovanja ovaca na tim mjestima dokaz kako dovišta nisu isključivo dio bogumilske tradicije već da su oni samo nastavili sa održavanjem mnogo starijih ilirski kultova, posebno astralnih kultova te kulta boga izvora i vode Binda.

Jedno od tih mjesta molitve je dovište Dobre vode kod Foče za koje je vezano turbe dvojice „dobri“, tojest oca i sina kojeg je maćeha htjela ubiti uz pomoć zmije,  idealan je primjer kulta vode. Posjeta ljekovitim izvorima koji se tu nalaze i gdje se obavlja molitva vrši se prvi utorak do Hidirleza i prvi utorak nakon njega.

Dolaskom Islama ili bolje rečeno preobraćenjem bogumila na islam uz utorak i petak dobija epitet svetog dana pa upravo zbog toga imamo mnoštvo zajedničkih vjerovanja i tabua vezanih za njih. Najdominatnije je vjerovanje da se ovim danima ne smije prati odjeća, posebno muška, kako ne bi udario grom u kuću ili čak umro vlasnik kuće, što je očigledan utjecaj kulta zmije, zaštitnice familije i doma. U Rogatici i Žepi vjeruje se da utorkom i petkom ne valja prati odjeću niti bilo što drugo raditi na rijeci ili potoku da se ne bi uzmutila voda i zbog toga ne bi padao grad.